Traditioner

I den tid børnehuset har eksisteret, har vi efterhånden opbygget en del traditioner. Traditioner er med til at skabe en historie, traditioner binder os sammen, og traditioner giver genkendelighed og glæde. Vi har traditioner kun med børnene og også en del, som hele familien er en del af.

Sommerfesten
Hvert år i august holder vi en sommerfest på vores legeplads. Vi er ofte over 100 mennesker, alle har mad med til den fælles buffet, og vi får hilst på børn, der har gået her, da nogle familier tager ældre søskende med. Sommerfesten er en fin anledning til ønske hinanden velkommen tilbage efter ferien og tage hul på et nyt børnehusår.

Halloween fest
Halloween er en sammenkomst, hvor vuggestue og børnehave får lejlighed til at mødes i fællesrummet. Vi medbringer udhulede græskar, køkkenet har lavet lidt godt, og vi synger nogle efterårssange sammen. Det giver sammenhæng i børnenes liv, og søskende får mulighed for at være sammen. Noget vi kan se, de sætter pris på. De sætter sig sammen, og de store tager sig af de små.

Lucia
De ældste børn har i tiden op til den 13. december øvet sig på at gå lucia. Det er en meget betydningsfuld dag, hvor familierne kommer om morgenen både for at se luciaoptog og få en kop kaffe. Lucia er en tradition, der er knyttet sammen med den danske jul og med lysets tilbagekomst.

Eid
Ligesom vi fejrer julen, fejrer vi også eid en gang årligt. Det gør vi ved at holde eidforældrekaffe. Som traditionen foreskriver, kommer vores muslimske familier med eidkager, som vi alle spiser til en kop kaffe eller the.
Børns dannelse er også at have kendskab til andres traditioner, og vores fejring af både lucia og eid er netop med til at skabe fællesskab og kulturforståelse på tværs af religioner. Det giver rigtig god mening i et multikulturelt børnehus.

Fastelavn
Fastelavn fejres ved med den traditionelle udklædning og tøndeslagning.

Farvelfest
Når det er ved at være tid til af gå ud af børnehaven, holder vi farvelfest for de børn, som skal i skole.
De kommer i deres fineste tøj, spiser, danser og leger, inden de bliver hentet af deres forældre. Det er en god måde sammen at få taget afsked og gøre sig klar til at tage hul på et nyt livskapitel.

Plantedagen
Plantedagen er en tradition, hvor børnene og deres forældre/bedsteforældre bliver inviteret til at komme med en plante, de kan plante i fællesskab på legepladsen. Ved at lade børnene være med til at vælge planten, der skal sættes i jorden, vælge stedet, snakke om hvordan man planter, vande med mere får barnet en følelse af medbestemmelse og ejerskab til de ting, de skaber, og som er en del af deres hverdag. Det får dem til at føle sig værdifulde, blive set, hørt og forstået. De føler ansvar for at passe på noget og at lære fra sig af det, de har lært. Plantedagen er ligeledes med til at gøre vores legeplads grønnere, mere spændende og sjovere. Når blomsterne blomstrer, snakker vi om farver og dufter. Når krydderurter kommer op, dufter, mærker og smager vi på dem.

Fødselsdage
Alle børns fødselsdage bliver fejrer her i børnehuset. Det er en meget betydningsfuld dag for børnene, som vi altid markerer. Der er lys og flag på bordet, vi synger fødselsdagssang og spiser noget lækkert, som familierne har haft med. I vuggestuen er det oftest om formiddagen, og i børnehaven er det oftest om eftermiddagen.

Hygge-Bygge dag
To gang om året på en søndag holder vi Hygge-Bygge dag i Børnehuset. Her mødes forældrene sammen med bestyrelsen og nogle af medarbejderen i Børnehuset til morgenmad og så en arbejdsdag. Personalet i Børnehus laver en ønskelist over ting de gerne vil have lavet, derefter tager bestyrelsen ansvaret for, at lave en plan for hvordan arbejdet ledes og fordeles mellem de forældre der møder op. Det er en fantastisk hyggelig dag, hvor forældre, børn og personale mødes på tværs af stuerne og kan få mulighed for at snakke.